Gezond eten tijdens de zwangerschap

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is tijdens de zwangerschap, maar we weten ook dat gezond eten in de praktijk best moeilijk is. Helemaal tijdens de zwangerschap, want laat je door alle hormonen nu net nog meer zin hebben in allerlei lekkere, maar vaak ook ongezondere dingen. Ik wel in ieder geval ;) Destijds was ik ook nog helemaal niet bewust met mijn voeding bezig. En als ik niet om de twee uur iets at, voelde ik mij helemaal niet lekker. Dan zijn dus best veel maaltijden en snacks op een dag. Een groot deel daarvan was wel gezond, maar ik at ook veel chips, koekjes en daarnaast dronk ik liters cola. Dit hielp goed tegen maagzuur, maar gezond is het natuurlijk niet. 



Nu ik meer van gezonde voeding en het belang hiervan weet, zou ik dit zeker allemaal anders doen. Ik zou gezondere keuzes maken en bijvoorbeeld veel meer fruit tussendoor eten. 

Uiteraard heb ik mij gedurende de zwangerschap wel aan alle 'regeltjes' gehouden. Zo at ik negen maanden geen filet american, gerookte zalm of tartaar. Verder dronk ik geen alcohol en energiedrankjes meer. Vooral de laatste had ik heel veel moeite mee, ik dronk deze voor mijn zwangerschap namelijk dagelijks. Nu ik bewuster bezig ben met mijn voeding drink ik ze nooit meer, ik heb ze niet meer nodig :) Voor een compleet overzicht kun je terecht op de website van het Voedingscentrum. Overigens geven zij aan dat zoetstoffen, aspartaam en E-nummers wel veilig zijn, maar ook hier zou ik zeker voorzichtig mee zijn en zo weinig mogelijk van innemen. Je weet maar nooit :)


Maar wat is nu wel goed om te eten tijdens je zwangerschap? Groente en fruit natuurlijk, maar ook eieren en vis (max. 2x per week) zijn heel gezond voor je als je zwanger bent. Op de website van Mama en Zo staat een mooie lijst van 10 superfoods die heel gezond voor je zijn als je zwanger bent. 

In de eerste 10 weken van je zwangerschap wordt het tevens aangeraden om jouw voeding aan te vullen met foliumzuur. Dit is belangrijk voor de vroege ontwikkeling van jouw ongeboren kindje. 

Voor inspiratie over gezonde voeding kun je heel goed op Pinterest terecht. Hier vind je de mooiste foto's die doorlinken naar websites vol met heerlijke, gezonde recepten. Ikzelf pin bijna dagelijks gezonde recepten en informatie over gezonde voeding. Je kunt mij volgen via Pinterest/idaphilips


Volg mij ook via Bloglovin'Instagram, FacebookTwitter en Pinterest.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...